CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, October 7, 2008

Adik-Beradik

macamana aku nak mula... dengan rasa sedih, rasa hiba, rasa sayu aku terpikir apa sebenarnya maksud 'Adik-beradik' pada kita?

aku tahu hidup aku dikelilingi oleh orang2 yang sangat2 sayangkan aku seikhlas dan sepenuh hati mereka, namun kekadang aku juga tak faham kenapa perlu ada pilih kasih dalam melaksanakan tanggung jawap samada sebagai seorang kakak ataupun abg...

sebagaimana mereka2 ini sayangkan aku, aku lagi lah sayangkan mereka sampaikan ke satu tahap dimana aku tak boleh hidup tanpa kehadiran mereka2 ini...

namun, dengan satu insiden yang terjadi baru2 ini, membuatkan hati aku terdetik kenapa selalu hanya 'adik2' itu yang menjadi perhatian sedangkan aku selalu disalahkan? aku selalu disalah ertikan? aku selalu yang ditolak ketepi walau katanya aku juga sebahgian dari 'adik-beradik' itu?

dikala aku kesedihan, kesunyian yang faham perasaan serta situasi aku hanya la 'Kakak' yang tak pernah putus2 menasihati aku dan selalu berada dengan aku walau dia jauh dari aku...

tak pernah lupakan aku walau aku akui aku juga tak mendengar kata serta nasihat dari dia, tapi kasih sayang dia tak pernah kurang buat aku serta adik2 nya yang lain...

bagi aku dalam konteks adik-beradik itu, haruslah dimainkan peranan supaya tiada istilah pilih kasih atau hanya ada adik2 yang menjadi favourite, cuma iyalah kan siapalah aku nak tegur kan sebab aku kan adik dan hanya adik sekadar dimulut, tapi dihati aku tak pasti...

tak salah bagi aku kalau ada yang sudi marah atau tegur kesalahan aku, sebab itu akan membuatkan aku tahu yang mereka2 ini memang menjaga serta prihatin pada aku, tapi kalau setiap masa hanya aku perlu mengalah untuk adik2 yang lain, yang telah membuatkan hati kau panas mengelegak takkan itu pun aku harus telan juga?

aku harus teguh berdiri dalam mempertahankan maruah dan juga diri aku dari terus dikotak-katikkan oleh 'adik2' itu sebab aku bukan nya boneka yang boleh dibuat sesuka hati bila diperlukan baru lah ditatang tapi bila dah bosan disepak kesana sini...

maaf, aku tidak berniat nak sakitkan hati sesiapa, cuma aku harap sesiapa yang faham keadaan itu sedar lah yang konteks 'adik-beradik' itu sangat dalam dan meluas, bukan hanya ada 2 atau 3 saja adik2 yang menjadi pilihan serta kesukaan...

cuma aku nak mereka2 ini tahu, yang aku memang sayang kan keluarga besar aku yang terbina dalam konteks 'adik-beradik' ini seperti adanya kakak, abg serta adik2 yang aku sayangi...

maaf sebab dengan kejadian ini membuatkan aku terasa pedih dengan maksud 'adik-beradik' itu sendiri...


2 comments:

Djebat said...

..terasa siot..cuma kadang2 sorg adik tu x faham kenapa abg @ akak dia btindak camtu, sebab pandangan dia pandangan "sorang adik", dia tidak memandang sebagai "sorang abg" @ "sorang akak"..

..dalam masa yang sama "sorang adik" tu tak sedar camne dia menjadi yang paling istimewa antara semua yang lain sebab "sorang abg" tak meluahkan dari mulutnya & tindakannya.. "sorang akak" berbeza sebab dia pun perempuan..

..mungkin nanti bila berjauhan, baru "sorang adik" itu tau rupa2nya,dikalangan adik-beradik, dia yang paling istimewa, cuma sekarang dia masih belum dapat merasakannye..

hehehe...

Kasih Alyza said...

persepsi antara sorang "abg" dan sorang 'akak' mmg berbeza...

hanya cara dan tindakan sj yg berbeza antara sorang 'abg' gan sorang 'akak', tp kasih syg dan juga perhatian ttp sama dr kedua2 nya tuk sorang 'adik'...

sorang 'adik' ttp istimewa di mata serta dihati sorang 'abg' dan sorang 'akak'...

sorang 'adik' hanya merasa dan terasa kpd sorang 'abg' dan sorang 'akak', tp sorang 'abg' dan sorang 'akak' kena memberi sepenuh perhatian kpd sumer 'adik2'...

xada perkataan yg mampu mengambarkan kata2 kasih syg sorang 'abg' dan sorang 'akak' pd sorang 'adik' nya itu...